מה ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור ?

מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה

מה ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור?

בכל שנה נפתחים אלפי תיקים של עצמאים במדינה ישראל ובכל שנה נסגרים אלפי תיקים כאלה. הם יכולים להירשם כחברות או כעצמאים – עוסקים פטורים ומורשים – ומה שמחייב אותם הוא כמה כללים של הנהלת חשבונות מסודרת ודיווח כחוק, יחד עם גישה שונה לגמרי שלהם לעסק שבהם בונים. עצמאים צריכים לזכור שמלבד אופן הרישום השונה שלהם יש גם חשיבות גדולה לצורת ההתנהלות שלהם מבחינת החוק ורישום ההכנסות וההוצאות, וזה משפיע לא פעם על היחס שלהם לעסק שלהם ולפיתוחו. כדאי לדעת מהם ההבדלים משום שיש לזה גם השלכות על המוטיבציה ועל דרכי השיווק של העסק שלכם.

שלוש הרשויות שחייבים להכיר

כל אזרח ישראלי חייב בדיווח לשלוש רשויות במדינה ולפי זה מחושב גובה המיסים השונים שהוא צריך לשלם – מס הכנסה, מס ערך מוסף וביטוח לאומי. מי שאינו מעביר דיווח בעצמו מעסיקו מעביר את הדיווח בשמו דרך הנהלת החשבונות ולכן רוב האזרחים אל נדרשים לעסוק בכך בדרך כלל, אלא נהנים מהדיווח האוטומטי של מקום העבודה שלהם. מרגע שהופכים לעצמאים אנשים מפסיקים לקבל שירותי הנהלת חשבונות מהמעסיק שלהם משום שהם הופכים למעסיק של עצמם. כל הדיווחים חייבים להיות שלהם כעת והם צריכים להירשם תחילה ברשויות המס האלה כעצמאים ואחר כך לנהל ספרים וחשבונות לפי חוק ולדווח לרשויות מדי שנה על ההכנסות שלהם. ההבדל בין מעמד עוסק פטור ומעמד עוסק מורשה הוא בדיווחים ובתשלום מס, כמפורט להלן.

מהו עוסק מורשה ומהו עוסק פטור?

כל עצמאי שפותח עסק חייב להירשם ולפתוח תיק בשלוש הרשויות ולשלם מס הכנסה וביטוח לאומי, וההבדל היחיד הוא תשלום מס ערך מוסף – פטור אינו משלם מע"מ, מורשה משלם מע"מ ולכן ההבדל הוא גם בצורת הדיווח לרשות המע"מ. מעמדו של עצמאי כעוסק פטור או מורשה ייקבע לפי משלח ידו ולפי גובה ההכנסה הצפויה לו בשנה, לפי רף ההכנסות המוגדר בחוק. לגבי ביטוח לאומי, שניהם חייבים לשלם מדי חודש את דמי הביטוח הלאומי שנקבעים על פי הדיווח השנתי שלהם על ההכנסות. למרות שעוסק מורשה הוא עצמאי שחייב לשלם מס ערך מוסף ועוסק פטור אינו משלם מע"מ הם מדווחים למע"מ מדי שנה.

מה חשוב לדעת על עוסק פטור?

עוסק פטור יכול להיות כל מי שההכנסה שלו כעצמאי נמוכה מרף של כ-100,000 ₪ בשנה. הסכום הוא הערכה שמשתנה מדי שנה לפי הודעת רשות המיסים ולכן חשוב לבדוק שלא עברתם את הרף העליון. אם רף ההכנסות של עוסק פטור עבר את רף ההכנסות המותר לו הוא יעבור למעמד של עוסק מורשה ויתחיל לגבות ולשלם מע"מ. כדי לשמור על מעמד עוסק פטור יש לדווח מדי שנה גם לרשות מע"מ על גובה ההכנסות שלכם ולפי זה ייקבע אם תוכלו להמשיך להיות במעמד זה, כאשר רצוי להודיע על השינוי לפני סוף השנה כדי לשמור על החוק. עוסק פטור יכול להיות גם מי שעיסוקו מוגדר בקטגוריה מסוימת של עיסוקים ומקצועות שבהם מותר להיות עוסק פטור, משום שיש שורה של מקצועות שבהם אסור להיות פטור אלא רק מורשה. זה כולל בעיקר מקצועות חופשיים כמו ערך דין, מהנדסים, פסיכולוגים וכדומה, בלי קשר לגובה ההכנסות שלכם. אם אינכם יודעים אם אתם יכולים להיות עוסק פטור מומלץ לבדוק באתר רשות המסים כדי להימנע מאי נעימות. כשאתם פותחים תיק כזה ברשות מס הכנסה וברשות מע"מ תידרשו להציג תעודה מקצועית או השכלה רלוונטית לכך שאתם רוצים לעסוק במקצוע מסוים. לאחר מכן תקבלו תעודת עוסק פטור שאותה תוכלו להציג. מרגע זה אתם יכולים לגבות תשלום שאינו כולל מע"מ משום שגם אינכם נדרשים לשלם מע"מ אלא רק לדווח על גובה ההכנסה. דמי הבט"ל שלכם ייקבעו בהתאם לגובה ההכנסות שלכם.

מה חשוב לדעת על עוסק מורשה?

עוסק מורשה יכול להיות כל מי שההכנסות שלו גבוהות מרף ההכנסות לעוסק פטור או מי שמקצועו ועיסוקו נכללים ברשימת המקצועות שחייבים להירשם כעוסק מורשה. דוגמה למקצועות שאינם יכולים להיות עוסק פטור: פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רואה חשבון, עורך דין, מנהלי חשבונות, מהנדס, אדריכל, טכנאים, רופאים למיניהם. עוסק מורשה גובה מע"מ עם התשלום שהוא מקבל ומעביר אותו לרשות המע"מ באופן קבוע בכל כמה חודשים כמקדמות. בסוף השנה מחשבים את כל ההכנסות ואת המע"מ שהוא נדרש לשלם ואם הוא שילם יותר מדי הוא מקבל החזר עם ריבית, מהמדינה. אם הוא צריך להשלים הוא משלם את היתרה. 

מה עדיף?

מלבד העובדה שיש מקצועות שבהם פשוט אין אפשרות בחירה כחוק, רוב האנשים שבוחרים להירשם כעצמאים יודעים מה הם יכולים לעשות בהתחלת הדרך ויש להם מושג כמה כסף הם יכולים להרוויח. עם זאת, מומלץ מאוד לחשב היטב את הדרך ולהחליט אולי להתקדם בהדרגה מעוסק פטור לעוסק מורשה ברגע שזה אפשרי וניתן משום שגובה ההכנסות שלכם משמעותי יותר למי שרוצה לעשות יותר ולמצות את פוטנציאל ההשתכרות שלו. זה מחייב גם עבודה מסודרת עם ניירת שמגישים ורצוי במקרה הזה להיעזר ברואה חשבון או ביועץ מס שעושה בשבילכם את הדוחות ומגיש אותם לרשויות כדי לשמור עליכם ועל התשלומים שלכם כחוק. זה תמיד עדיף להתרכז בעבודה שלכם מאשר לטפל בניירת ובחשבונות שמישהו יכול לעשות טוב מכם.

 

עוד פוסטים

ניהול הנהלת חשבונות

כיצד להימנע מטעויות חשבונאיות נפוצות

בעולם העסקים, הנהלת חשבונות היא פונקציה בסיסית המבטיחה שהרשומות הפיננסיות מדויקות ועדכניות. עם זאת, לטעויות חשבונאיות נפוצות  יכולות להיות השלכות משמעותיות, שיובילו לאי התאמה פיננסית,

לקוח נפגש עם מנהל חשבונות

היתרונות בהעסקת מנהל חשבונות מקצועי

אם יש לכם עסק, אתם יודעים כמה חשוב לנהל את הכספים שלכם בצורה נכונה. אחת הדרכים הטובות ביותר להבטיח שהרשומות הפיננסיות שלכם מדויקות ועדכניות היא

תודה שיצרתם איתנו קשר

נציג יחזור אלייך בהקדם